Introit
Psalm 41:5 Pravím: Hospodine, smiluj se nade mnou, uzdrav
mě, neboť jsem proti tobě zhřešil.
Psalm 147:3 Hospodin uzdravuje ty, kdo jsou
zkrušeni v srdci, jejich rány obvazuje.
První čtení
Ozeáš 6:1 - 6
Druhé čtení
Mt 9,9-13
Kázání
J řekl celníkovi, aby šel za ním. A on šel.
Člověk, který se nechoval v životě dobře.
Možná to byl někdo, koho bychom odsoudili. Není tady ale podstatné, co všechno
špatného udělal, ale že se zvedl, vstal, a šel za J.
Opustil to, co dělal. Jeho život začal mít smysl.
Někdy si můžeme říct, že křesťanství nabízí laciné
vyváznutí ze špatného duchovního stavu člověka.
„Budu se chovat špatně a pak, až mi poteče do bot,
tak řeknu, že mi je líto toho, co jsem dělal špatně a že mi bude odpuštěno.“
Mám za to, že hodně lidí si křesťanskou cestu ke spáse, takto představuje. Vnímám
ale tento typ představy uzdravení, ne jako pokání nebo skutečné uzdravení, ale
jako pokus o výměnu kabátu. Dělal jsem mnoho věcí špatně, tak teď se za ně
omlouvám, tak mi bude odpuštěno.
Křesťanství může působit jako velmi jednoduchá
cesta k uzdravení. Jako laciné odpouštění. Přijmi Pána Ježíše a budeš spasen.
Myslím, že je přijetí a přijetí. Je oběť a oběť.
Jinými slovy – jenom jedno je následování, jenom jedno je přijetí a jenom jedna
je oběť.
Příklad duchovní obnovy člověka nacházíme také u
proroka Ozeáše. Bohu nezáleží na obětech, které mu přinesli Izraelci
v podobě rituálem předepsané zápalné oběti. Ozeáš viděl, že oběť, která se
přímo nedotýká člověka, je brzy pochopena lacině. Ani se nemusím moc snažit a
ono se to vyřeší. Dám Bohu to, co chce a on mi dá pokoj. V soukromí můžu
mít postoj klidně opačný.
Ozeáš to ale vidí obráceně. Teprve ze soudů
Hospodinových vzejde světlo. Jedině cesta, kdy Hospodin skrze své proroky
člověka otesává, kdy člověka ubíjí výroky svých úst, pak jedině člověku vzejde
světlo. Ozeáš poeticky popisuje stav, kdy sám člověk na sobě fyzicky nechá
působit Boží slovo.
Tehdy, když je člověk opravdu – i fyzicky - proměňován,
působí Boží milost. Bůh vede člověka k poznání, že konání milosrdenství je
pravou zbožností. Slovo Chesed zahrnuje obě polohy najednou: kdo koná chesed,
je milosrdný k člověku a zároveň je zbožný. Zbožnost je také vděčnost.
Takový člověk je Bohu vděčný... třeba za to, že vůbec může milosrdenství konat.
Že může tímto milosrdenstvím vstupovat do světa Bůh. Že se může sdílet
s druhými lidmy o všechno, co má, protože všechno co máme, máme jen od
Hospodina propůjčeno. Není to tedy doslova naše. A proto i peněžitý dar,
almužna, je konání milosrdenství.
Ozeáš říká:
Chci, abyste byli zbožní svým milosrdenstvím.
Chci, abyste Boha raději poznávali, ne abyste mu nosili oběti. Poznání Boha
úzce souvisí s milosrdenstvím. Není to myšleno jako dnes, že si sednu a
budu studovat daný předmět a pak budu mít o tom předmětu znalosti. Poznání se
projevuje už v milosrdenství. Čím víc Boha znám, tedy: čím více chodím po jeho
cestách, tím více jsem schopen milosrdenství. Poznání Boha tedy neznamená, že
si o něm myslím, že je milosrdný, že znám jeho milosrdenství a sám zůstanu nemilosrdný.
Poznání Boha znamená, že já jsem také s ním
milosrdný. Poznání v biblickém smyslu znamená úzký, intimní vztah
s tím, koho poznávám. (Genesis 4:1 I poznal člověk svou ženu Evu a ta otěhotněla a porodila Kaina.).
Hospodin ústy Ozeáše říká (kral.): milosrdenství
oblibuji a ne oběť, a známost Boha více než zápaly.
Hospodin svými výroky o člověku člověka otesává.
Pokud člověk slyší a bere vážně Hospodinova slova, čili soudy, pak (člověk)
proměňuje své jednání. A začne mu vzcházet světlo. Tady vidíme, jak víra,
poznání Boha, milosrdenství jsou spojeny. A navíc taky vidíme, že víra vzniká
slyšením. (Ř10,17 Víra je tedy
ze zvěstování). Pak ale následuje lidská odpověď.
Celník uslyšel volání J, vstal a šel za ním. Slyšel
a vznikla u něj víra. A nastala proměna. Nevymlouval se, že ještě musí spočítat
peníze, že musí počkat, co až se s někým poradí, nevadilo mu, že ho možná
jeho kolegové budou počítat za blázna. Že přijde o zisk. Výmluv by měl určitě
dost.
Učinil ale to, co popisoval Ozeáš. Neudělal
falešnou oběť. Sám obětoval možná jméno, možná čas, možná peníze, obětoval to,
na co byl zvyklý. Udělal něco, co mohlo změnit jeho život.
Nebylo to tedy tak, že by k němu J přišel a
řekl mu: vím, že jsi hříšník, ale já jsem přišel odpustit hříchy, tak ti
odpouštím. To by samozřejmě nemusel celník dělat nic. Obrátil by se líně
z boku na bok a mohl by říct: no, když myslíš Ježíši, mně to nevadí. Ať
tedy jsem zachráněn.
Pak by taky měli pravdu farizeové, když J
vytýkali, že stoluje s celníky a jinými hříšníky.
Mám ale za to, že ten celník opravdu něco udělal,
že učinil možná první opravdovou oběť ve svém životě. Možná obětoval své jméno,
svou pozici.
Možná ale obětoval jenom svou představu o tom,
jaký je v očích těch druhých. Možná poprvé z toho volání J-ova
pochopil, že není důležité, jak chceme, aby se na nás druzí dívali. Možná
pochopil, že před Bohem jsme si všichni rovni a že jediné, co pomáhá, je míra
lásky a oběti, na níž se chceme podílet.
Celník vstal, aby se mohl učit být bližním. A
začalo se mu otevírat království nebeské.
J nepřišel jako soudce, ale jako lékař.
A dokonce vyzývá, abychom takto na J hleděli – ne
jako na soudce, ale jako na lékaře. A z jeho příkladu se učili, co to je
milosrdenství. A sami jej následovali v neodsuzování druhých, ale
k citlivé pomoci.
A my za to Hospodina chválíme, že nám daroval
takovou milost.
Budeme dnes moci stolovat s JK u jednoho
stolu. Jako celníci a hříšníci, jako společenství těch, kteří touží zakusit
něco z BK.
Poslání
2 Peter 3:9 Pán neotálí splnit svá zaslíbení, jak si to
někteří vykládají, nýbrž má s námi trpělivost, protože si nepřeje, aby někdo
zahynul, ale chce, aby všichni dospěli k pokání.